Zoekmachineoptimalisatie

zoekmachineoptimalisatie-seo-icon-marcel-plaatsman-teksten

Meestal zeggen we kortweg SEO, de afkorting van search engine optimization, maar in het Nederlands heet het zoekmachineoptimalisatie: je website en de webteksten die daarop staan zo structureren, dat ze ook door zoekmachines op waarde worden geschat. Een website moet gevonden worden, dat spreekt vanzelf. Door je webteksten door Marcel Plaatsman Teksten te laten schrijven profiteer je van mijn ervaring met zoekmachineoptimalisatie en blijf je online niet onopgemerkt.

Zoekmachine? Google!

Er bestaan heel wat zoekmachines op de wereld. In Nederland kennen we naast Google vooral Bing, de eigen zoekmachine van Microsoft. In Rusland en de omringende landen wordt veel met Yandex gezocht. Tsjechië heeft een eigen zoekmachine, Seznam, die in eigen land nog best populair is. Maar wereldwijd is de onbetwiste nummer één toch Google. Zoekmachineoptimalisatie betekent voor mij in de praktijk dus: Google-optimalisatie.

Google maakt websites vindbaar door de teksten die erop staan te "indexeren": ze worden geïnventariseerd en onthouden. Als iemand een bepaalde term invoert in Google, kan Google dus de geïndexeerde websites vergelijken op relevantie en dan aan de gebruiker de websites voorstellen die het relevantst lijken. Hoe beter Google dat doet, hoe meer mensen Google zullen gebruiken voor zoekopdrachten. Voor Google zijn goede, inhoudelijk relevante resultaten dus belangrijk.

Gelukkig maakt Google geen heel groot geheim van de manier waarop het te werk gaat. Google heeft er natuurlijk geen baat bij als mensen door middel van luie trucjes de zoekresultaten naar hun hand zetten, maar als tekstschrijvers een beetje rekening houden met de werkwijze van de zoekgigant, dan helpt dat Google juist. Als SEO-tekstschrijver kijk ik dus zeker naar wat Google zelf over SEO te zeggen heeft.

Zoekmachineoptimalisatie is moeilijk

SEO-specialisten kunnen er erg somber bij kijken: Google kondigt weer 'ns aan z'n algoritme te veranderen. Wat vroeger werkte, werkt straks misschien wel niet meer. Je moet steeds aan nieuwe voorwaarden wennen, zo heb je niets aan je routine als schrijver... In de praktijk valt het nogal mee. De updates van Google zijn bedoeld als verbeteringen, ze moeten relevante teksten nóg beter vindbaar maken. Minder trucjes, meer inhoud - dat is zo ongeveer de boodschap.

Zoekmachineoptimalisatie is makkelijk

De voorwaarden van Google veranderen dus gaandeweg, de geest blijft hetzelfde: Google wil dat z'n gebruikers de websites vinden die voor hen relevant zijn. Voor de SEO-tekstschrijver is dat eigenlijk goed nieuws. De nadruk komt alleen maar meer op de teksten zelf te liggen, op het verhaal, op de inhoud - er hoeft dus minder aandacht uit te gaan naar details die ooit nog zo belangrijk leken. We hoeven de computer minder naar de mond te praten, want de computer wordt slimmer.

Een en ander betekent natuurlijk niet dat zoekmachineoptimalisatie voor iederéén makkelijker wordt. Als tekstschrijver ben ik in het voordeel. Mij gaat het wel goed af, lange inhoudelijke teksten schrijven, daarom heb ik er mijn werk van gemaakt. Wie eerder nog met wat kunstgrepen een redelijke positie in Google kon forceren, heeft nu echt wel baat bij een tekstschrijver. Wat dat betreft hoor je mij dus zeker niet klagen.

SEO-teksten

Als tekstschrijver schrijf ik dus veel SEO-teksten. Ja, we bedenken welke pagina's er nodig zijn met de zoektermen van de doelgroep in het achterhoofd en ja, ik houd bij het schrijven van die teksten rekening met de werkwijze van Google. Toch is het niet de bedoeling dat die teksten alléén maar SEO-teksten zijn. De webteksten die ik schrijf moeten ook gewoon prettig lezen. Ze moeten een verhaal vertellen. Het zijn geen toverspreukjes voor de zoekmachines, het zijn de verhalen die voor jouw bedrijf van waarde zijn - maar dan wel zo verteld dat Google er ook wat mee kan.

Bij SEO-teksten denken we dus goed na over de termen die de doelgroep intikt in de zoekbalk van Google. In het verleden ging dat zelfs zo ver, dat verschillende varianten van hetzelfde woord elk een eigen pagina kregen. Dat hoeft gelukkig niet meer. Drie keer dezelfde tekst schrijven met andere woorden, dat gaat zelfs mij wat te hoog. Maar nog steeds willen we wel dat je doelgroep op verschillende manieren kan "binnenkomen". Het is dus slim om een relatief grote hoeveelheid tekst op je site te hebben. Om dat ook voor mijn opdrachtgever aantrekkelijk te houden, werk ik met scherpe basistarieven.

Zoekmachineoptimalisatie bij Marcel Plaatsman Teksten

Als schrijver van webteksten kan ik niet om SEO heen. Wie bij mij webteksten afneemt, mag verwachten dat ze zo geschreven zijn dat ze goed gevonden worden. Daarom vind ik het ook prettig om met mijn opdrachtgevers van gedachten te kunnen wisselen over de structuur van de site. Ik schrijf niet alleen teksten, maar geef ook advies. Een websitebouwer ben ik niet, ik volg ook niet de gebruikersstromen op je website en het precieze gedrag van je bezoeker - daar zijn andere mensen beter in. Maar met mijn webteksten zijn in ieder geval een stevige basis voor jouw online vindbaarheid.

Mij teksten laten schrijven, dat kan al voor scherpe prijzen. Afhankelijk van hoe druk ik het heb kan dat ook snel. Als je contact met me opneemt, kan ik meteen tijd voor je vrijmaken. Ik ben benieuwd!