Website Tekstschrijver
Dat iemand die webteksten schrijft, tekstschrijver voor websites is, dat spreekt natuurlijk vanzelf. In de praktijk wordt er echter een onderscheid gemaakt tussen "gewone" websites en webshops. Elke webshop is een website, maar niet elke website is ook een shop. Er zijn ook wel wat verschillen in aanpak. Zelf werk ik als schrijver van webteksten regelmatig aan zowel websites als webshops.
Bedrijfswebsites met inhoud
Online tekst, we noemen het ook wel kortweg content. Inhoud, betekent dat, maar of die content ook echt inhoudelijk is een tweede. Zeker voor een bedrijfswebsite is inhoud van belang. Met een duidelijk verhaal onderscheidt je bedrijf zich van andere bedrijven. Slimme webteksten zorgen er verder voor dat je de doelgroep bereikt die voor jouw onderneming belangrijk is. Als tekstschrijver zorg ik ervoor dat je bedrijf in woorden wordt gevat.
Een bedrijfswebsite is meer dan een contactpagina met een verhaal "over ons". Ik wil ook echt iets vertellen over wat je bedrijf doet, bijvoorbeeld over de producten die je verkoopt of de diensten die je levert. Die informatie verleent een website autoriteit. Het zorgt ervoor dat de site echt relevant is en blijft voor de bezoekers. De combinatie van slimme teksten, een overtuigend verhaal en inhoudelijke informatie zorgt ook voor een goede vindbaarheid in Google.
Lead generation websites
Bij webshops is er een meetbaar resultaat van mijn teksten: doordat die gevonden worden, wordt er meer verkocht. Dat is natuurlijk prettig voor mijn opdrachtgever en voor mij. Ook bij gewone websites kun je zo'n meetbaar resultaat voor ogen houden. Je kunt bijvoorbeeld kijken naar de pagina waarop offertes worden aangevraagd, of zelfs al naar de contactpagina. Zo krijg je veel meer zicht in wat je bedrijfswebsite je oplevert.
Het ontwerpen van zo'n site en het precies opvolgen van de bezoekersstroom vallen buiten de diensten die Marcel Plaatsman Teksten aanbiedt, maar ik kan natuurlijk wel voor de teksten zorgen die de bezoekers brengen naar waar ze moeten zijn. Ook kan ik met jouw website-ontwerper meedenken over de opbouw en de structuur van je website, waarbij we dan extra aandacht zullen hebben voor de online vindbaarheid (zoekmachineoptimalisatie) en de meetbaarheid van de resultaten.
Webteksten voor websites
Webteksten voor websites lijken op webteksten voor webshops, zeker als we in de opzet van de site ook rekening houden met het resultaat (de conversie). De teksten moeten een heldere structuur hebben, relevant zijn voor de zoektermen die jouw doelgroep gebruikt en tegelijk moeten ze vlot geschreven zijn. Er zijn drie partijen die zich in de teksten moeten herkennen: jij als ondernemer, de bezoeker die informatie zoekt, en de computer van Google die beoordeelt of de tekst relevant is. Daar een mooie balans tussen vinden - dat is mijn werk.
Anders dan webshopteksten, prijzen teksten voor websites niet zozeer producten aan. De bezoeker moet een algemene indruk van je onderneming krijgen. Het gaat om een goed gevoel, om vertrouwen, om enig idee van hoe jouw bedrijf werkt - dat is het verhaal dat de lezer verwacht te lezen. Voor mij als tekstschrijver zijn dit echt uitdagende teksten, veel meer dan webshopteksten, waarbij de verwachtingen van de lezer veel concreter zijn. Om er echt iets moois van te maken ga ik dan ook graag met jou in gesprek. Uiteraard krijg je ook de gelegenheid om commentaar te geven op de teksten, zodat ik ze aan kan passen aan jouw wensen en die van jouw doelgroep.
Website bij Marcel Plaatsman Teksten
Ben je bezig met een nieuwe website, of wil je je bestaande site uitbreiden met meer tekst? Dan neem ik graag een kijkje, zodat ik met je mee kan denken en je een onderbouwd voorstel kan doen. Dan maak ik van jouw verhaal een website die werkt. Bekijk op mijn contactpagina hoe je met mij aan de praat kunt raken, dan zie ik vervolgens weer hoe een bezoeker van deze pagina naar mijn contactpagina is geleid - een meetbaar resultaat!